Reklama
  • Czwartek, 24 marca 2016 (14:05)

    Co robić, by mieć zdrowe serce

Jeśli o nie dbasz na co dzień, wzmocnisz je i poprawisz kondycję organizmu. I zapobiegniesz wielu chorobom!

Reklama

Przez 24 godziny serce pompuje krew, która transportuje tlen i składniki odżywcze do komórek. Dlatego potrzebuje ono wsparcia każdego dnia. Gimnastykuj się więc, przestrzegaj diety i unikaj stresujących sytuacji.

1. Tłuszcze. Zrezygnuj z tych, które są pochodzenia zwierzęcego i zastępuj je oliwą z oliwek lub dobrym olejem (np. rzepakowym). Ale jedz też produkty, które obfitują w zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) z grupy omega-3 i omega-6. Zawierają je np. ryby, tran, orzechy, żółtka jajek, nasiona soi i słonecznika.

2. Mięso i warzywa. Dietetycy zalecają unikanie ciężkostrawnych potraw, czerwonego mięsa i wędlin na rzecz drobiu, ryb, warzyw i owoców. Jak twierdzą uczeni z Harvardu, aż o prawie 40 proc. zmniejszają one ryzyko chorób serca. Wpływają na nie korzystniej niż samo odstawienie tłuszczu.

Jedz też czosnek, który obniża ciśnienie i zapobiega miażdżycy. A także pomidory, które są źródłem potasu regulującego pracę serca. Zawierają również substan cję zwaną likopenem, która chroni przed zawałem i hamuje miażdżycę.

3. Produkty zbożowe. Do posiłków dodawaj pieczywo, makaron, kasze i ryż. Ale pod warunkiem, że są to produkty pełnoziarniste. czyli ze zbóż, których ziarna w procesie produkcji nie zostały oczyszczone z zewnętrznej części. Zawierają one błonnik, który obniża cholesterol, a także cenne witaminy z grupy B.

Korzystnie wpływają one na układ nerwowy, krwionośny i serce. Zapobiegają zawałom. B2 i B12 są potrzebne przy produkcji czerwonych krwinek i zapobiegają anemii, natomiast B3 poprawia krążenie i reguluje ciśnienie.

4. Zioła. Są one bardzo pomocne, ponieważ usprawniają pracę serca. Możesz sama je parzyć w domu lub – po uzgodnieniu z lekarzem – zażywać preparaty, które je zawierają. Do najbardziej polecanych należą: głóg, kozłek lekarski, konwalia majowa, naparstnica, miłorząb.

5. Palenie. Jak najszybciej rzuć papierosy, bo zagrażają one nie tylko zdrowiu, ale i życiu. Zawierają bowiem wiele szkodliwych substancji, takich jak nikotyna i tlenek węgla, które wywierają niekorzystny wpływ na wiele narządów, szczególnie na serce, naczynia krwionośne, powodują niedotlenienie.

6. Rób badania. Wykonuj je regularnie, zależnie od wieku i stanu zdrowia. Jeżeli nie masz problemów z sercem i układem krążenia, w wieku 20-30 lat powinnaś mierzyć cholesterol co 3-5 lat, 30-40 lat – co 2 lata, 40-80 lat – co roku.

Jego norma to poniżej 200 mg/dl. Mierz też od czasu do czasu ciśnienie (norma to 120/80-90 mmHg). Ale gdy wynosi 130-139/85-89 mmHg i powyżej, badaj je kilka razy w roku.

Jeśli leczysz się na nadciśnienie i przyjmujesz leki, mierz je rano, zaraz po wstaniu z łóżka, wieczorem przed kolacją i wtedy, gdy źle się poczujesz.

Ważna gimnastyka

Częsta przyczyna chorób serca to otyłość, do której prowadzi brak ruchu. Niestety, jest to problem wielu osób, które prowadzą siedzący tryb życia, co wspomaga odkładanie się tkanki tłuszczowej. Codziennie rano gimnastykuj się więc przez pół godziny. Chodź do pracy na piechotę, zamiast jechać autobusem. Zrezygnuj również z windy i staraj się wchodzić po schodach.

Bella Relaks
Więcej na temat:serce | mieć

Zobacz również

  • Choruję na miażdżycę. Jakie leki mogę uzyskać w ramach programu darmowych leków po 75. roku życia? Sylwia z Białegostoku więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.