Reklama
  • Czwartek, 2 marca (08:05)

    Jak nie dopuścić do chorób układu krążenia

W Polsce umiera więcej kobiet w wieku 25-64 lata niż w innych krajach Europy. Najczęstszą przyczyną zgonów są choroby układu krążenia. Jak do nich nie dopuścić, wyjaśnia dr Agnieszka Pawlak.

Reklama

Wprowadzenie aktywności ruchowej do codziennego rytmu dnia pozwala zyskać energię do zadań, jakie czekają w pracy i domu. Na początek wystarczy zamienić samochód na rower lub wracając z pracy autobusem wysiąść przystanek wcześniej.

Najważniejsze, żeby ruch traktować jako sprzymierzeńca, a nie złodzieja czasu. Już po kilku tygodniach niewielkie nawet zmiany staną się nawykiem i zmotywują do podjęcia dalszej, bardziej urozmaiconej aktywności fizycznej.

Do ćwiczeń najkorzystniej wpływających na układ naczyniowo-sercowy zaliczamy taniec, pływanie, spacery oraz jazdę na rowerze.

Kobiety borykające się ze schorzeniami układu naczyniowo-sercowego przed rozpoczęciem przygody ze sportem powinny skontaktować się z lekarzem, który doradzi, jaki rodzaj wysiłku jest dla nich bezpieczny.

Ważne odżywianie

Bardzo często choroby serca są konsekwencją nieprawidłowej diety, która przyczynia się do otyłości, a stąd tylko krok do miażdżycy, nadciśnienia tętniczego, a często także zawału. Dlatego dbając o serce, należy zwracać uwagę na to, co się je.

Dieta powinna być bogata w owoce, warzywa, chude mięso i ryby oraz wszelkiego rodzaju kasze. Potrawy, które spożywamy, najlepiej, by były przyrządzone z sezonowych, świeżych produktów, Wtedy możemy mieć pewność, że dostarczą organizmowi najwięcej składników odżywczych. Istotne jest również, aby jeść w regularnych odstępach czasu.

Dzięki temu nie będziemy odczuwać „wilczego” głodu, który powoduje, że zaczynamy jeść słodycze, niezdrowe przekąski i przetworzone jedzenie, będące największym wrogiem serca!

Niezbędna profilaktyka

By mieć pewność, że układ naczyniowo-sercowy pracuje prawidłowo, a w razie ewentualnych dysfunkcji podjąć leczenie odpowiednio wcześnie, należy regularnie poddawać się badaniom.

Podstawowym, do samodzielnego wykonania w domu, jest pomiar ciśnienia tętniczego. Takie badanie powinno się przeprowadzać raz w tygodniu u osób zdrowych i codziennie (najlepiej rano i wieczorem) u osób z nadciśnieniem tętniczym.

Jeśli wyniki są znacząco wyższe niż 140/90 mmHg (140 to ciśnienie skurczowe, 90 to rozkurczowe), należy skonsultować to z lekarzem internistą, który pokieruje pacjenta na dalsze badania. Dodatkowo dwa razy w roku należy wykonywać morfologię i pomiar cukru we krwi.

Cukrzyca, która w ostatnim czasie dotyka coraz więcej osób i jest bardzo niebezpieczna dla serca, może zwiększać ryzyko rozwoju miażdżycy, nadciśnienia tętniczego, udaru, powstawania zakrzepów, a nawet zawału serca. Raz w roku warto poddać się badaniu EKG, które pozwoli skontrolować pracę serca.

AP

Twoi najwięksi wrogowie

Palenie papierosów, nadużywanie alkoholu i ciągły stres również nie pozostają obojętne dla stanu zdrowia układu naczyniowo -sercowego.

Co Ci grozi? Sam dym tytoniowy zwiększa częstotliwość uderzeń serca nawet do 30% w ciągu 10 minut. Ponadto tlenek węgla, powstający w procesie spalania papierosa, trafia do układu krwionośnego i utrudnia transport tlenu do komórek.

Palenie powoduje również wzrost cholesterolu i zwiększenie krzepliwości krwi, co może być konsekwencją miażdżycy i udaru mózgu.

Istotne postanowienie: Aby pomóc sobie w zmianie nawyków na lepsze i każdego dnia pamiętać o sercu, warto ściągnąć na urządzenie mobilne aplikację stworzoną w ramach kampanii „Moda na Serce”.

Pozwala ona na dzielenie się wynikami ze znajomi, dzięki czemu można wraz z bliskimi dbać o lepszą kondycję serca. Znajdziesz ją na stronie www.modanaserce.pl.

Kurier TV

Zobacz również

  • Zwykły test krwi być może już wkrótce uratuje życie wielu osobom zagrożonym zawałem serca. Sprawdza on poziom troponin we krwi, dzięki czemu można będzie wykryć zagrożenie zawałem serca w ciągu... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.