Reklama
  • Środa, 10 sierpnia 2016 (14:05)

    Jak w porę powstrzymać chorobę wieńcową

Dawniej sądzono, że problemy z sercem to męska domena... Dziś wiadomo, że powinnyśmy zatroszczyć się o ten ważny narząd równie mocno, jak panowie!

Reklama

Serce nigdy nie odpoczywa. Dzień i noc pompuje krew do wszystkich tkanek, organów i narządów, zaopatrując je we wszystko, co potrzebne do życia. Jednak aby mogło wywiązywać się ze swoich zadań, samo wymaga składników odżywczych i tlenu.

Zdarza się, że otrzymuje ich za mało w stosunku do swoich potrzeb. Specjaliści nazywają to chorobą wieńcową lub niedokrwieniem mięśnia sercowego.

Co to dokładnie za schorzenie?

Bezpośrednią przyczyną tego, że do serca nie docierają składniki odżywcze i tlen, są zmiany w tętnicach doprowadzających krew (tzw. tętnicach wieńcowych). Stąd nazwa: choroba wieńcowa.

Źle odżywione i niedotlenione serce gorzej pracuje, a to odbija się na kondycji całego organizmu.

Nieprzyjemne objawy, które są tego skutkiem to m.in.: łatwe męczenie się (już niewielki wysiłek powoduje zadyszkę), napady duszności i kaszlu, opuchnięte kostki, powiększenie brzucha.

Szczególnie newralgiczny okres dla kobiecego serca to menopauza. Narząd przestaje być chroniony przez estrogeny i wszystkie czynniki ryzyka działają nań ze zdwojoną siłą. A są to m.in.: zła dieta, brak ruchu, stres, nadwaga, palenie papierosów, zbyt wysokie ciśnienie, nadmiar cholesterolu, trójglicerydów i cukru we krwi, zakażenie bakteriami Helicobacter pylori i chlamydi, paradontoza.

Jak najlepiej chronić serce na co dzień?

Gdy mamy dobre nawyki (np. żywieniowe), to już wygraliśmy zdrowie! Oto, co najbardziej popłaca.

2–3 razy w tygodniu jedz ryby – chodzi o te morskie i tłuste, a przez to bogate w kwasy omega-3, takie jak: łosoś, makrela, sardynki, śledź, tuńczyk. Porcja powinna wynosić co najmniej 100 g. Jeśli jesteś wegetarianką, zastąp ją 2 łyżkami oleju lnianego lub rzepakowego (np. w sałatce).

Codziennie sięgaj po warzywa, a w drugiej kolejności owoce – według najnowszych zaleceń od rana do wieczora powinnaś zjeść ich nawet 9 porcji (z przewagą warzyw), w sumie ok. 900 g. Pomagają organizmowi wytwarzać substancje, które chronią układ krążenia i usuwać te szkodliwe, sprzyjające np. rozwojowi miażdżycy.

Wśród warzyw najbardziej polecane są: karczochy, natka, pomidory (także świeżo wyciśnięty sok), sałata i ziemniaki (porcja to np. 1/2 szkl. natki; 1 średniej wielkości pomidor; 1 szkl. porwanych na kawałki liści sałaty; 2 średniej wielkości ziemniaki).

Z owoców sięgaj po: arbuzy, banany, cytrusy, jabłka i owoce jagodowe (porcja to np. plaster arbuza; 1 banan; 1/2 pomarańczy, 1 jabłko; 1/2 szkl. jagód lub malin).

Każdego dnia jedz garść orzechów włoskich – okazuje się, że zapobiegają podwyższeniu ciśnienia wskutek stresu (który często jest pierwszym „wyzwalaczem” nadciśnienia, jeszcze przed złą dietą).

W większości posiłków zastąp sól ziołami i nie spożywaj jej więcej niż 1 g (2 małe szczypty) dziennie (wliczając w to kryształki już dodane do żywności przez jej producentów). Twoje serce nie lubi soli za to, że odbiera elastyczność tętnicom i czyni je podatnymi na miażdżycę, a przez to mniej drożnymi.

Unikaj alkoholu – jest naprawdę trujący dla serca! Wywołuje zwyrodnienie jego włókien, a także ich otłuszczenie, a do tego osłabia siłę skurczu.

Domowy pomiar ciśnienia

Aparat pokaż lekarzowi, który sprawdzi, na ile jest on dokładny i ewentualnie o ile jednostek się myli (podda go tzw. kalibracji).

Warto go robić, nawet gdy nic nam nie dolega, czysto profilaktycznie, choćby raz w miesiącu (o podobnej porze dnia i w podobnych warunkach).

Aby uzyskać rzetelny wynik, przestrzegaj kilku zasad: zawsze najpierw spróbuj oddać mocz (wypełniony pęcherz to wyższe ciśnienie nawet o 10 mmHg); godzinę przed pomiarem nie pij kawy, coli ani alkoholu, nie pal też papierosów; pomiaru dokonuj na siedząco, w rozluźnionej pozycji i po 2–, 3-minutowym odpoczynku; jeśli używasz aparatu nadgarstkowego, ugnij rękę i trzymaj nadgarstek na wysokości serca; nie rozmawiaj ani nie poruszaj się w trakcie pomiaru; powtórz go 2-krotnie i zapisz oba wyniki (powinny być zbliżone i wynosić 120–139/80–89 mmHg). Jeśli są inne, idź do lekarza.

Jeśli obawiasz się choroby

...bo np. zauważyłaś u siebie niepokojące objawy (jak wymienione na poprzedniej stronie) – zgłoś się do lekarza rodzinnego. W razie gdyby wstępne badania (np. pomiar ciśnienia, pulsu, badanie krwi na poziom cholesterolu) potwierdziły nieprawidłowości, doradzi on, co robić, ewentualnie wypisze skierowanie do kardiologa.

...najważniejsze to zlikwidować przyczynę złej kondycji serca – jeśli zawinił zbyt wysoki cholesterol, trzeba go obniżyć za pomocą właściwej diety i aktywności fizycznej.

...pomogą ci leki poprawiające krążenie krwi w osłabionym mięśniu; chroniące go przed przerostem, włóknieniem i przebudową; zwiększające jego wydolność i zmniejszające wysiłek; zapobiegające arytmii.

Szkodliwe zmiany w tętnicach

Najczęstszą nieprawidłowością jest ich zwężenie, zwykle przez blaszkę miażdżycową (powstałą m.in. ze złogów cholesterolu i komórek zapalnych).

Jeśli blaszka pęknie, może powstać szczególnie groźna skrzeplina, która całkowicie zamknie tętnicę, powodując zawał mięśnia sercowego.

Naj

Zobacz również

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.