Reklama
  • Środa, 13 lipca 2016 (15:00)

    Warzywa, które pomagają w chorobach serca

Serce to maszyna doskonała. Wykonuje ponad 100 tysięcy uderzeń na dobę, pompując krew do naczyń krwionośnych. Ale nawet tak dobry organ z powodu stresu, braku odpoczynku, ruchu czy złej diety może niedomagać.

Szczególnie groźne dla serca jest nadciśnienie. Prowadzi m.in. do zawału i udaru mózgu. Sercu szkodzi też zbyt wysoki poziom złego cholesterolu (substancji tłuszczowych). Przyczynia się on do zawału serca, udaru mózgu oraz miażdżycy.

Reklama

Choroby układu krążenia są w dużej mierze skutkiem niewłaściwego odżywiania, obfitującego w czerwone mięso, cukier i tłuszcze zwierzęce. Aby więc pomóc sercu, należy zmienić jadłospis.

Cudowna moc błonnika

W diecie dbających o serce powinny znaleźć się głównie produkty bogate w błonnik, czyli warzywa, owoce, gruboziarniste pieczywo, kasze, ryż niełuskany, a przede wszystkim rośliny strączkowe.

Szwedzcy naukowcy udowodnili bowiem, że błonnik pomaga w utrzymaniu zdrowej masy ciała, zmniejszeniu poziomu złego cholesterolu we krwi, przeciwdziała nadciśnieniu.

Spożywanie już 25 gramów błonnika dziennie zmniejsza ryzyko chorób serca o 40 proc.

Kolorowa dieta

Najlepsze źródło błonnika, a zarazem witamin oraz minerałów to warzywa i owoce. Szczególnym sprzymierzeńcem serca są czereśnie. Zawierają w 100 g aż 275 mg potasu, który, usuwając z organizmu nadmiar soli, dobroczynnie wpływa na układ krążenia.

Tuż obok są wiśnie, które zapobiegają zapaleniu naczyń krwionośnych.

Na uwagę zasługuje także brukselka. Jest bogata w wapń odpowiadający za pompowanie krwi do narządów i tkanek. Zawiera też magnez, który rozszerza tętnice i chroni przed zawałem oraz sód, który wraz z potasem reguluje ciśnienie.

Warto wiedzieć

Czosnek i cebula obniżają poziom złego cholesterolu we krwi, a przez to zapobiegają miażdżycy. Podobne działanie mają jabłka, białe skórki pomarańczy, awokado, oregano czy bergamotka. Zaś popularna kapusta obniża ciśnienie krwi.

Wróg cholesterolu

Nalewka z czosnku: zetrzyj na tarce 15 dag czosnku, dodaj 10 dag żurawiny, zalej 500 ml wódki 40 proc. Zostaw w zamkniętej butelce na 5 dni. Przecedź, przelej do butelek i trzymaj w lodówce.

Jeśli nalewka będzie stać w temperaturze pokojowej, użyj spirytusu 70 proc. Pij 2-3 razy dziennie po 5-20 kropli rozpuszczonych w 1/4 szklanki mleka lub kefiru. Po miesięcznej kuracji zrób 2-3 tygodnie przerwy, po czym dalej stosuj leczenie.

Soki i koktajle

W świeżych sokach z warzyw i owoców znajdują się łatwo przyswajalne cukry, tłuszcze nienasycone, białka, witaminy, a także enzymy oraz mikro- i makroelementy. Substancje te już 15-20 minut od spożycia docierają do krwi, a wraz z nią rozprowadzane są do komórek i tkanek.

Twoje serce lubi szczególnie sok z warzyw mieszanych: marchewki, czerwonego buraka i ogórka albo marchewki i szpinaku. Mieszaj je w dowolnych proporcjach.

Miód pokrzywowy

Pokrzywa nie tylko reguluje ciśnienie, oczyszcza krew z toksycznych związków, ale też pobudza produkcję czerwonych ciałek. Transportują one tlen do wszystkich komórek organizmu. Twoje serce wtedy lżej pracuje. Jeśli połączysz ją z miodem, powstanie cudowny „zielony eliksir”.

Oto, jak go zrobić:

W maju (przed kwitnieniem) lub pod koniec lata, gdy wyrosną młode pokrzywy, nazbieraj ich kilka garści. Opłucz, pokrój, zmiel w maszynce do mięsa i wyciśnij sok. Wymieszaj go z płynnym miodem w proporcji 1:1. Przelej do słoiczków i przechowuj w lodówce. Jak stosować? Łyżkę miodu rozpuść w 1/2 szklanki wody i pij codziennie na czczo.

Chwila dla Ciebie

Zobacz również

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.