Reklama
  • Piątek, 19 kwietnia 2013 (13:05)

    Zadbaj o swoje serce. Obniż cholesterol

Zdrowie wymaga wyrzeczeń! Zmień swą dietę na taką, która ulży sercu oraz całemu układowi krążenia! Dopóki jeszcze nie chorujesz!

Nadmiar złego cholesterolu (LDL) we krwi i niedobór jego dobrego odpowiednika (HDL) przez długi czas nie dają żadnych objawów.

Reklama

Dopiero gdy pojawiają się kłopoty z sercem, niewydolność krążenia i miażdżyca, chorzy zaczynają zastanawiać się, jak to możliwe, że mają problemy zdrowotne?

Najczęstszą przyczyną zaburzenia poziomu cholesterolu jest zła, tzn. dieta obfitująca w tłuszcze zwierzęce.

Wystarczy jednak ograniczyć jedzenie wędlin, tłustego mięsa, jajek i żółtego sera oraz wprowadzić do menu kilku skutecznych „pogromców” cholesterolu, by utrzymać swoje serce w dobrej kondycji.

Co jeść, by serce nie strajkowało!

Jak zmienić dietę? Każdego dnia zjedz trzy, cztery jabłka, które zawierają w skórce pektyny, czyli substancje wzmacniające ściany tętnic (w miesiąc możesz obniżyć poziom cholesterolu LDL nawet o jedną piątą!).

Warto sięgnąć też po fasolę, groch, kapustę, brokuły, marchew, seler i pietruszkę, obfitujące w błonnik, który łączy się z cząsteczkami cholesterolu, utrudniając ich przenikanie do krwioobiegu.

Zadbaj też, by w diecie nie zabrakło kwasów Omega-3. Znajdziesz je m.in. w rybach morskich (np. tuńczyku, makreli, łososiu) i oliwie z oliwek. Kwasy te zapobiegają osadzaniu się cholesterolu w naczyniach krwionośnych i zapobiegają zakrzepom.

Dbający o serce powinni przekonać się również do soi, której ziarna obfitują w lecytynę, także zapobiegającą podnoszeniu się poziomu cholesterolu LDL. W kwestii smaku stawiaj na czosnek, por i cebulę będące źródłem allicyny – to jeden z najskuteczniejszych pogromców cholesterolu!

Pamiętaj jednak, że dla zdrowia serca ważna jest nie tylko dieta, ale i tryb życia. Niechęć do aktywności fizycznej i życie w stresie zwiększają ryzyko wystąpienia zawału i choroby wieńcowej. Dlatego staraj się często ćwiczyć, biegać lub spaceruj choć przez pół godziny dziennie.

Agnieszka Pacuła

 Palenie papierosów negatywnie wpływa na funkcjonowanie układu krążenia.

 Odrobina wina albo piwa do obiadu na pewno nie zaszkodzi sercu.

 Dbający o serce powinni postarać się zrzucić nadwagę!

 Aktywny tryb życia pomaga obniżyć poziom „złego” cholesterolu.

Twoje Imperium

Zobacz również

  • Choruję na miażdżycę. Jakie leki mogę uzyskać w ramach programu darmowych leków po 75. roku życia? Sylwia z Białegostoku więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.