Witaminy D,K, oraz inne

Najczęstsze niedobory witamin wpływające na organizm

Większość spożywa dziś jedzenie przetworzone. Mimo iż smaczne i tanie to jest ono niezdrowe. Przede wszystkim takie produkty nie mają wystarczającej ilości składników odżywczych, a wśród nich witamin. Jak wyglądają najczęstsze niedobory witamin w organizmie?

Niedobór witaminy D

Działanie witaminy D na organizm można porównać do hormonu. Jej obecność w organizmie jest niezbędna do właściwego wchłaniania fosforu oraz wapnia. Ponadto pomaga zachować równowagę immunologiczną oraz hamuje proces demineralizacji kości. Jej niedobór objawia się otyłością. Osoby, które mają zbyt mało witaminy D, narzekają też na problemy z układem kostnym, zmniejszeniem uczucia szczęścia czy częstym poceniem się. Dlatego raz na jakiś czas warto wykonać badanie krwi na niedobór witamin. W przypadku witaminy D jej stężenie powinno wynosić od 50 do 70 ng/ml. Warto przypomnieć, że witamina D jest substancją, którą organizm może wytworzyć sam pod wpływem promieniowania ultrafioletowego.

Witamina K

Witamina K podobnie jak witamina D odpowiada za zdrowe kości. Dzięki tej witaminie poprawić można stan naczyń krwionośnych. Pomaga ona również przy takich chorobach jak miażdżyca. Jej niedobór wpływa też na niewłaściwe rozmieszczenie w organizmie wapnia, który jest wówczas pobierany z kości, odkładając się w naczyniach krwionośnych. Witaminę tą można nabyć w postaci suplementu. Duże jej ilości znajdują się też w fermentowanej soi.

Witamina B12

Brak jakiej witaminy powoduje wypadanie włosów? Przede wszystkim witaminy B12 i B5. Ponadto kobaltamina, a więc witamina B12 wpływa na ilość dostarczanej energii. Jej niedobór objawia się zmęczeniem, zmianami nastroju czy problemami w myśleniu. Pojawiają się też problemy z mięśniami, a nawet uczucie łaskotania w kończynach. Witaminę B12 znaleźć można w produktach pochodzenia zwierzęcego, a więc krewetkach, baraninie, sarninie, wołowinie, mięsie z łososia, drobiu czy jajkach. W przypadku jej suplementacji postawić trzeba na witaminę w kroplach, gdyż ta w tabletkach wchłania się dość słabo. Szczególnie o jej suplementacji pamiętać powinni wegetarianie.

Witamina E

Ludzie, którzy chcą cieszyć się dobrym zdrowiem, muszą też pamiętać o witaminie E. Jest to witamina, która pozytywnie wpływa na mózg, gdyż przed zniszczeniem chroni neurony. Witamina E występuje w kilku formach. Niestety skład tej witaminy w formie syntetycznej nie pokrywa się ze składem naturalnej witaminy E, dlatego nie może jej zabraknąć. Dobrym jej źródłem są migdały, orzechy, pestki słonecznika, oliwa z oliwek, rośliny strączkowe, szpinak oraz brokuły.

Witamina A

Witamina A podobnie jak D, E czy K to substancja łatwo rozpuszczalna w tłuszczu. Jej niedobór niekorzystnie wpływa na zęby, skórę, błony komórkowe, widzenie czy układ odpornościowy. Warto też pamiętać, że witamina A bez witaminy D może mieć szkodliwy wpływ na organizm. Do jej wytwarzania niezbędny jest retinol, który znajduje się w mięsie wołowym i drobiowym, a także wątrobie czy mleku.

Widać więc wyraźnie, że niedobory mogą mieć poważne konsekwencje. Dlatego też warto regularnie wykonywać badania na brak witamin w organizmie i w razie niedoborów zmienić dietę lub przynajmniej uzupełniać je poprzez suplementację.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *