Odpowiednia dieta i suplementy w trosce o nasze serce

Nie ulega wątpliwości, że zła dieta nie jest sprzymierzeńcem zdrowego trybu życia. Spożywanie przetworzonych produktów czy smażenie potraw przekłada się na ryzyko zachorowania na schorzenia układu sercowo-naczyniowego, ale też inne choroby cywilizacyjne, do których zaliczyć trzeba przede wszystkim nowotwory. Odpowiednie odżywianie to również mniejsze zagrożenie dla rozwoju choroby wieńcowej, miażdżycy, nadciśnienia tętniczego oraz cukrzycy. Co wspomaga pracę serca i na jakie produkty postawić, aby cieszyć się dobrą kondycją tego najważniejszego mięśnia w ludzkim organizmie?

Warzywa i owoce

Dieta na wzmocnienie serca zawierać w sobie musi przede wszystkim warzywa i owoce. Są one produktami niskokalorycznymi i niskotłuszczowymi, a jednocześnie bogatym źródłem błonnika. Każdy, kto chce odżywiać się w sposób prawidłowy, musi bowiem pamiętać o spożywaniu ponad 25 g błonnika dziennie. Ponadto warzywa i owoce zawierają w sobie kwas foliowy oraz witaminy C i E. Spożywać można je w każdej postaci, choć zaleca się jeść je surowe w ilości 400-500 g dziennie z rozłożeniem na pięć porcji. Jeśli nie są to warzywa surowe, można je gotować na parze, a nawet smażyć.

Tłuste ryby morskie

Co na lepsze krążenie zalecają dietetycy? Przede wszystkim tłuste ryby morskie w ilości 2-3 razy w tygodniu i porcji 100 g. W rybach znajdują się chroniące przed chorobami serca kwasy tłuszczowe omega-3. Ponadto obniżają one poziom trójglicerydów czy korzystnie wpływają na krzepliwość krwi i ciśnienie tętnicze. Nie zapominajmy, że w rybach morskich znajdują się rozpuszczalne w tłuszczach witaminy A, D, E i K.

Wyeliminowanie soli i cukru

Niekorzystnie na serce i cały układ krwionośny wpływa nadmiar cukru, ale też i soli. Tą drugą spotkać można w wędlinach, produktach wędzonych, kiełbasach, solonych przekąskach, zupach, serach żółtych, pasztetach, kostkach rosołowych, sosach czy słonych pastach do smarowania. Ograniczyć należy także cukier. Wprawdzie w domu spożywa się go coraz mniej, ale dodawany jest on w dużych ilościach do codziennych produktów.

Obniżenie cholesterolu

Dieta zdrowa dla serca zakłada też niski poziom złego cholesterolu. Jest on wprawdzie niezbędny do syntezy kwasów żółciowych, hormonów steroidowych czy witaminy D, ale jego podwyższony poziom zwiększa ryzyko wystąpienia chorób serca. Dlatego jego ilość w diecie powinna ograniczać się do 300 mg dziennie. W tym celu ograniczyć trzeba jaja, majonez, podroby, tłuste mleko, masło, śmietanę czy wątróbkę.

Właściwe tłuszcze

Dieta wzmacniająca serce musi zawierać w sobie również tłuszcze. Jednak nie wszystkie są dla zdrowia sprzymierzeńcem. Na pewno ograniczyć trzeba tłuszcze nasycone, które znaleźć można w produktach pochodzenia zwierzęcego. W codziennym planie żywienia powinny one dostarczać mniej niż 10 proc. energii. W tym celu w diecie ograniczyć trzeba kiełbasy, hamburgery, tłuste sery, śmietany, masła, pełnotłuste mleko, smalec czy wyroby cukiernicze.

Kolejne to tłuszcze wielonienasycone, które pomagają obniżyć poziom cholesterolu. Dieta na wzmocnienie serca musi je więc w sobie zawierać i dostarczać 4-7 proc. energii. Znaleźć można je w olejach roślinnych (sojowym, kukurydzianym, słonecznikowym), ale także tłustych rybach morskich.

Tłuszcze jednonienasycone powinny stanowić 10-15 proc. podaży energii dziennie. Pomagają one obniżyć stężenie cholesterolu, a znajdują się w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym czy orzechach.

Ostatnim rodzajem są kwasy tłuszczowe trans, które podwyższają poziom cholesterolu we krwi. Nie powinny one dostarczać więcej niż 2 proc. energii, a znajdują się w ciastkach, wyrobach cukierniczych czy frytkach.

Suplementy diety na serce

Istnieją też różne suplementy na serce, które je wzmacniają. Pomagać może między innymi pobudzający pracę serca oraz działający przeciwzakrzepowo żeń-szeń. Jednocześnie może on jednak podnieść ciśnienie. Dlatego warto wcześniej każdy przyjmowany suplement skonsultować z lekarzem. Nie wszystkie preparaty można bowiem zażywać z niektórymi lekami, gdyż mogą one wchodzić z nimi w interakcję. Na przykład wapń osłabia działanie leków z grupy beta-blokerów, a magnez części leków stosowanych w nadciśnieniu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *