Regularne posiłki a zdrowie serca

Nie jest tajemnicą, że wielu Polaków zmaga się dziś z nadwagą, za którą idą choroby serca z zawałem w roli głównej. Stan zdrowia poprawić można aktywnością fizyczną, zaniechaniem wszelkich używek, ale także odpowiednią dietą. Najważniejsze, aby takie posiłki były zdrowe, choć uwagę zwrócić trzeba również na ich ilość oraz czas spożywania. Jak wygląda dieta zdrowa dla serca?

Godziny i częstotliwość posiłków

Według naukowców z Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego ryzyko zawału serca, ale również udaru mózgu zmniejsza też prawidłowe planowanie posiłków. Liczą się godziny ich spożywania oraz częstotliwość. Amerykanie na przykładzie swoich rodaków przeprowadzili badania, które wykazały, że jest to recepta na zdrowe serce. Czterdzieści lat temu 82 proc. zapotrzebowania kalorycznego większość Amerykanów dostarczała z trzech posiłków, a mianowicie śniadania, obiadu i kolacji, podczas kiedy tylko 18 proc. z podjadanych w ciągu dnia przekąsek. Obecnie proporcje te wyglądają nieco inaczej w stosunku 77 – 23 proc.

Nie trzeba być jednak naukowcem, aby zauważyć, że duża część społeczeństwa nie spożywa dziś trzech klasycznych posiłków w ciągu dnia, a już na pewno nie pilnuje ich stałych godzin. Wielokrotnie jedzą, co i kiedy chcą. Z pewnością nie jest to dieta dla chorych na serce. Ponadto w takim organizmie rozwija się insulinooporność, co jest pierwszym krokiem do cukrzycy.

Śniadanie najważniejszym posiłkiem dnia

Nie wolno pominąć także problemu opuszczania śniadań. Przyjmuje się, że nawet do 30 proc. dorosłych nie je nic o poranku, co może nieść za sobą poważne konsekwencje. Nie bez powodu wielu dietetyków zauważa bowiem, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia. Regularne ich opuszczanie grozi otyłością i zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 oraz chorób układu krążenia.

Jak zadbać o serce?

Dlatego dieta dla serca i układu krążenia odpowiednia musi zawierać w sobie śniadanie, które dostarcza organizmowi dużo potrzebnej mu energii. Tak samo ważne jest regularne spożywanie posiłków z rozpiską na konkretne godziny i trzymanie się tego planu dzień po dniu. Luźne ich spożywanie każdego dnia o innej porze czy jedzenie w pośpiechu wiążę się z większym stężeniem cholesterolu, insulinoopornością czy wyższym ciśnieniem.

Poza trzymaniem się tych samych pór spożywania posiłków warto znać też inne zasady zdrowego odżywiania. Tak więc zredukować w diecie należy tłuszcze nasycone. W tym celu mięsa należy grillować lub gotować na parze, a nie smażyć, jak wielu ma to w zwyczaju. Ponadto postawić trzeba na mięsa chude, a więc na przykład pierś kurczaka. Często spożywać należy też owoce i warzywa, ograniczyć sól, a trzy główne i duże posiłki zastąpić pięcioma mniejszymi porcjami spożywanymi co około 2-3 godziny.

Oczywiście jedzenie dobre na serce to tylko jeden z wielu czynników, który przyczynia się do zdrowego trybu życia. W dalszym ciągu bardzo duże znaczenie dla zdrowia ma także aktywność fizyczna. Jeśli oba czynniki zostaną ze sobą połączone, organizm takiego człowieka ma większe szanse cieszyć się dobrym zdrowiem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *